Plattformtjenesten – Tise

Hva er egentlig en plattformtjeneste? En digitale plattformtjeneste kan defineres som en forretningsmodell som bidrar til å kunne skape og videreformidle verdier som legger til rette for transaksjoner mellom flere uavhengige grupper. Eksempelvis kan dette være transaksjonene mellom forbrukere og leverandører. Ved at det er flere ulike plattformer, kan disse være med å å kunne påvirke hverandre.

Tise som plattformtjeneste

Tise er en app som ble lansert i 2016, og hovedforbrukerne er kjøpe og selgere. Appen har siden blitt svært populær blant folk, og i dag har de rundt en million brukere som kjøper og selger brukte varer. Front personen deres som er Jenny Skavlan, som mange kjenner som veldig miljøbevisst og er veldig for at man skal handle brukt, klarer å overføre dette til appen – Tise.

Måten Tise klarer å få virksomheten til å gå rundt er ved at betalte partnere kan legge ut reklame og egne eksklusive tilbud via appen. Det finnes også egne medlemskap brukerne av appen kan kjøpe seg, som vil gi de tilgang til nye funksjoner.

Transaksjonskostnader

Arne Krokan forklarer hvordan transaksjonskostnader bør deles opp i ulike typer.

Søkekostnader; Handler om hvilke altarnativer man kan melde mellom. Når du foretar deg et søk på appen – Tise så har man muligheten til å kunne filtrere alternativene gjennom ulike kategorier for det en ønsker å finne. Eksempelvis møbler, sko, interiør, klær osv.

Informasjonskostnader; Er dersom man lurer på mer informasjon slik som priser, omtaler av selgeren/leverandøren o.l. Da ser man gjerne på om de har fått gode vurderinger eller tilbakemeldinger fra andre kjøpere.

Forhandlingskostnader; Handler om når kjøper og selger skal forhandle enten om pris, hvordan varen skal leveres, hvor og når osv. Når man legger ut en ny annonse for en vare via appen – Tise kan man selv bestemme prisen på varen. Mange søker opp linkende eller tilsvarende vare slik at man kan få et overblikk av hva varen går for på bruktmarkedet. Videre kan man velge om man ønsker budrunde eller ikke, om varen kan sendes og hvem som eventuelt skal betale porto. Forhandlingene løses enkelt ved bruk av chatting-funksjonen som er innebygd i appen.

Beslutningskostnader; Er når man har samlet ulike alternativer som egner seg, forså å vurdere hvilke av de som er gullkornet. Tise har en fin måte å få oversikt over de ulike alternativene ved at du plasserer dem i en egen liste, slik at du har alle alternativene samlet på ett sted.

Evalueringskostnader; Etter at kjøpet er gjennomført, man har fått produktet og prøvd det, så må man gjøre seg opp en mening om produktet stod til forventningene eller ikke. Da er det en fin mulighet til å komme med en tilbakemelding til selgeren. Dersom man har benyttet seg av en funksjon Tise har som kalles “Safe Payment” har man muligheten til å kunne klage og bli enig med selger om å returnere varen.

Tvangskostnader; Er en mulighet dersom selger og kjøper ikke kommer til enighet. Her kommer da funksjonen “Safe Payment” til nytte, da Tise kan bistå, men er det gjort en kjøp utenom denne funksjonen er det lite Tise kan hjelpe med.

Ønsker du å lese mer om plattformtjenesten Tise og om transaksjonskostnader? Her har du linkene jeg har brukt!

Les gjerne mer om Tise om ønskelig her

Les også gjerne mer om transaksjonskostnader på Arne Krokan sin blogg her

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *