Påvirkning via sosiale medier

Store deler av dagens markedsføring og påvirkning skjer gjennom de store sosiale medie plattformene. Besøker man for eksempel en nettside vil man alltid klare å finne linker til deres profiler på sosiale medier. Sosiale medier har åpnet seg mer og mer for de fleste målgruppene, men allikevel må vi ikke glemme at det er en del av den eldre generasjonen som fortsatt ikke har kommet seg på disse mediene. TV er derfor også en viktig del av markedsføringen for å kanskje treffe nettopp denne målgruppen.

H&M arbeider mye med deres plattformer på forskjellige sosiale medier, og har derfor spesifisert hva de skal publisere på de ulike mediene. På Instagram kan man følge profilene deres for å se den siste moten og få inspirasjon til klesstilen sin. Dette er en veldig god plattform for å treffe kanskje den største delen av av deres målgruppe. Videre publiserer de forskjellige eventer og arrangementer på Facebook, fremfor å ta dette på Instagram. Det er nok en stor grunn til det, da Facebook er mer egnet for at vi forbrukere lettere kan dele videre disse innleggene. H&M er også svært aktiv på LinkedIn, hvor de deler mer av hva som foregår innad i bedriften og hvordan H&M Group arbeider for en bedre fremtid osv. Dette er veldig smart da LinkedIn er en plattform for mer business informasjon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *