Organisk og betalt søk

I dagens samfunn er vi blitt veldig avhengige av å kunne ha informasjon lett tilgjengelig, og ved hjelp av smarttelefoner kan vi lett finne svar på ulike ting vi måtte lure på. For at vi skal kunne finne svar benytter vi oss av ulike søkemotorer, og den kanskje med vanlige å bruke er Google. Hver gang du foretar deg et søk på deres søkemotor så vil det komme opp utallige resultater hvor alle forsøker å svare på ditt søk. Og har du noen gang tenkt på hvorfor enkelte nettsider kommer høyere opp enn andre? Det har nettopp noe med organiske og betalte søk. 

Men hva er forskjellen på organiske og betalte søk?

Ser vi nærmere på organiske søk, så vil dette si at det er de som ikke betaler for å komme øverst blant resultatene på søket ditt. Dette er også de nettsidene som «naturlig» kommer opp. Altså når du søker på noe på Google så vil deres algoritmer se på alt som ligger ute på nettet forså å vise deg det de tror vil passe søket ditt best. Dette er et alternativ som er rimeligere i den forstand at du ikke betaler for å komme øverst blant resultatene, men selskapet må allikevel bruke mye ressurser på å jobbe mot å bli synlige. Det vil si at selskapet må jobbe rettet mot søkemotoroptimalisering, for at algoritmene skal se på deres innhold som relevant ovenfor et søk som blir gjort. 

Betalte søk, sier seg selv mye mer. Her har selskaper betalt for at deres produkt/informasjon/tjenester skal komme før de organiske resultatene, gjerne via annonser. Dette alternativet er mye mer kostbart for selskapene, men det vil også gi dem et svært godt fortrinn i å bli sett av forbrukeren da vi vil bli mer oppmerksomme på produktene/informasjonen/tjenestene de tilbyr. Som igjen i mange tilfeller gjør at vi velger å gå inn på deres nettside fremfor de som kommer opp under blant de organiske resultatene.  

For at annonsene skal komme opp, er selskapene nødt til å legge inn ulike nøkkelord som skal si til algoritmene at nå skal denne annonsen opp. Nøkkelordet vil variere fra selskap til selskap, men et eksempel på dette er dersom en søker etter «genser», så vil du få opp dette:

Her kan du se hvordan de annonserte produktene/selskapene kommer frem rett under søket ditt, og under der igjen kommer enda en annonse for et selskap. Etterfulgt av de organiske resultatene. Men noe som også er litt gøy er at Zalando, kommer både opp under det betalte søket og under det organiske søket. Dette tyder på at de arbeider godt med søkemotoroptimalisering. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *