Inbound markedsføring

Nå har vi kommer så vidt i gang med den siste og fjerde modulen i dette valgemnet. Vi skal gjennom denne modulen få et nærmere og bedre innblikk og forståelse av alt digital markedsføring inneholder. Det første innlegget vil handle om inbound markedsføring. En enkel måte å si det på er at det er alt mellom den digitale markedsføringen til kunden kommer inn i kjøpsprosessen og handler av selskapet. 

Inbound markedsføring

Inbounding markedsføring handler i stor grad om den digitale markedsføringsstrategien om hvordan selskaper skal kunne vokse på en best mulig kostnadseffektiv måte. I motsetning til store reklamekampanjer som vises på TV, store skjermer i byene o.l. så ser man nærmere på et helhetlig og relevant innhold mellom selskapets egne nettsider, og på selskapets sosiale medier. Markedsføringskampanjene blir derfor gjerne fremført gjennom ulike sosiale medier, blogger osv. Selskapene lokker derfor med seg kunden fra sosiale medieplattformene og inn på selskapets egne nettsider og får dem til å bli nysgjerrig, så interessert, også til å få dem til å kjøpe. Noe som kan være lurt i forkant er å trekke inn Big data, nemlig at du ser nærmere på hva kunden tidligere har søkt på, hva interessene deres er. Dette gjør at selskapet kan spare mye tid og penger på å markedsføre seg kun ovenfor de potensielle kundene de mener kommer til å handle hos dem. 

Inbounding og outbounding

Forskjellen på disse to er relativt enkel, men allikevel komplisert. I inbound markedsføring jobber selskapet mot de som er i kjøpsprosessen, mens outbound markedsføring jobber mot å få personer inn i kjøpsprosessen. 

Som jeg skrev i avsnittet over så retter inbound markedsføring seg mer på de nye reklameplattformene, altså sosiale medier. Mens outbound markedsføring så betaler du for en sende tid hvor du skal få frem et budskap, eksepelvis de mer tradisjonelle reklame plattformene slik som TV, reklame på radio, plass i avisene o.l. Det man kan se på markedet er at markedsføringen har i stor grad forflyttet seg fra disse tradisjonelle markedsføringsplattformene til å komme mer over på sosiale medier. Dette gjør at selskaper kan få en bedre oversikt over hvilke kunder de potensielt kan få i fremtiden og derfor hvilke kunder de skal bruke tiden sin på. 

Ønsker du å lese mer om inbounding kan du lese det her 

Ønsker du å lese mer om inbounding vs outbounding kan du lese det her

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *