Hvordan bygge et merke fra ingenting

I Leo Widrichs første måneder som med-gründer av Buffer skrev han to til tre gjesteblogginnlegg hver dag. Han begynte i selskapet i januar 2011, og i april fikk han merkevaren deres omtalt i over 100 blogger. I løpet av ni måneder hadde de registrert over 100 000 brukere. Det som Leo gjorde her kaller folk for “innholdsmarkedsføring”, “kundeoppkjøp” og “gjør ting som ikke skalerer”, men dette viser ikke helheten. I løpet av de ni korte måneder klarte Leo Bufffer å bygge et meningsfylt merke!

Viktigheten av merkevare

Tenk på hvorfor Amazon er så vanedannende – de har en liten bit av hjernen vår. Hver gang vi tenker på å gjøre et kjøp, er vår første tanke å gå på Amazon og få det til den laveste prisen. Jeg vet at jeg kan åpne appen, trykke to ganger og ha den hjemme hos meg om to dager.

I gamle dager betød det å bygge et merke at man fikk utdelt tilfeldige besøkende til nettsiden din. Dette er folk som besøker nettstedet ditt uten en grunn, bare at du tidligere har klart å fange opp den lille biten av hjernen deres. De hadde en tanke, og det utløste dem til å lage en link i hodet deres til nettstedet ditt. På lang sikt betyr det at merkevaren din sprer seg. Fordi du har plass i folks hoder, tenker folk på deg, og det betyr at de vil snakke om deg og fortelle det videre til vennene sine. Derfor er det viktig å bygge merkevaren din. Det er det som gir deg løpebåndet om å “gjøre ting som ikke skaleres” og får deg til virkelig vekst. For at du så skal kunne bygge merkevaren din ut fra ingenting, trenger du to ting: nyhet og repetisjon.

Novelty

«Nyhet: kvaliteten på å være ny, original eller uvanlig.»

Siden 1999 har 37signals blogget om hva de gjør, hvorfor de gjør det og hvordan de tenker på å bygge virksomheten sin. Da de startet, var det utrolig uvanlig. Ingen andre delte hvordan de balanserte oppvekstprosessen med rådgivning, eller hvordan de gjorde A/B-testing for SaaS-virksomheten. De er «plakatbarnet» i SaaS for å skape nyhet rundt merkevare ved å dele, utdanne og hjelpe andre mennesker å lære.

Slik definerte vi nyhet for vårt merke tidlig på KISSmetrics:

«Vi ville dele hvem som helst og alles markedsføringsanalyser, så lenge det var av høy kvalitet og virkelig nyttig.»

Vi definerte merkevaren vår ved å være nyttig, og det gjorde at Twitter-kontoen vår ble stedet for markedsførere å lære mer om analyse. Med tiden vokste  Twitter-kontoen vår med 200 000+ mennesker, alle 100% økologiske, uten å bruke en krone.

Slik definerte Leo nyhet for Buffer’s merkevare:

«Hvordan gjøre det bra på Twitter, med eller uten Buffer.»

Over tid tilførte de mer nyhet i merkevaren med sin vitenskapelige tilnærming til lykke og produktivitet og sin radikale tilnærming til selskapets gjennomsiktighet. De var i stand til å holde den nyheten fersk og få den til å vare, fordi den kom fra et autentisk og ekte sted. For å bygge et merke kan du ikke bare snakke om nyhet. Du må faktisk sette det ut i livet og skape en ny opplevelse for mennesker.

Gjentakelse

For å få plass i noens hjerne, må du komme i hodet deres igjen og igjen til du er der for å bli. Du trenger repetisjon.

Innholdet i “innholdsmarkedsføring” er nøkkelen her:

«Innhold kan være en tweet, et Facebook-innlegg, et blogginnlegg eller hva som helst som kan produseres og distribueres gjentatte ganger.»

Kraften til innhold er at den kan skalere, både når det gjelder det uendelige antall mennesker som kan konsumere et individuelt innhold og de utallige måtene innhold kan pakkes og produseres. Den skalaen er det som skaper repetisjonen som gjør merkevaren. Når Leo snakker om sin gjestebloggingsstrategi, understreker han viktigheten av å “velge (mengde) fremfor kvalitet.” Sagt annerledes:

«Folk overvurderer ofte merkevare og undervurderer repetisjon av merkevarer.»

Leo holdt stoffet smalt og sentrerte helt rundt hvordan det gikk bra på Twitter. Han satte fokus på repetisjon og skaffet ut over 150 gjesteposter, og det var det som gjorde Buffer til en autoritet på de beste måtene å bruke Twitter.

Hos Quick Sprout bygde vi et merke gjennom min medgründer Neil Patel. Vi satte nesten identiske bilder av ansiktet hans på forsiden, på sidefeltet til bloggen, på Twitteren hans, på hans personlige side og mer. Alt den repetisjonen legger opp til å gjøre et minneverdig inntrykk og rista ut plass i folks hoder.

Flere eksempler på repetisjon som bygger merkevaren

Hos AdEspresso drikker hvert teammedlem espresso i teamet sitt. De bruker også de samme bildene på tvers av Facebook- og Twitter-profilene deres. 

Med en av grunnleggerne av Armando Biondi, er det “lavintensitetsfrekvensen som bygger merkevare og selvtillit”, og han krediterer det for å få dem fra 0 til $ 1 M + + i årlige gjentatte inntekter. På ReadMe legger de owl-oppstartsmaskotten overalt på nettstedet sitt, de bruker det i all sin sosiale media og kommunikasjon med kunder, og de har det over hele kontoret. De gjør det også morsomt. For grunnlegger Greg Koberger betyr gjentakelsen at “kundene våre kjenner Owlbert nå, men enda viktigere er at de vet at selskapet vårt er litt annerledes.”

Den beste måten å bygge et merke begynner med deg

Når du begynner på ingenting, er du det beste merket du kan bygge for bedriften din. Dette er spillboken som har fått folk som Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich til å bygge både personlige merker og selskapets merkevarer fra bunnen av.

  • Nyheten er basert på det som inspirerte deg til å starte virksomheten.
  • Tidlig er repetisjon lett fordi du kan gjøre det mot deg selv og historien din. Folk liker historier, og de vil alltid høre om hvorfor du startet bedriften.

Når du gjør det, samler du den kollektive stammen din rundt deg, og du begynner å sitte i folks hoder. Gjennom repetisjon og opprettholde nyhet, kan du skille ut mer og mer plass. Før du vet ordet av det, tenker folk atferd på deg og bedriften din fordi de tenker på deg, snakker de om deg og deler produktet ditt med vennene sine.

Å bygge et merke handler om mer enn å gi ut gratis swag med logoen din på. Det handler om å lage historier. Produktet ditt og selskapet ditt eksisterer for å gjøre jobber for kundene dine og hjelpe dem å lykkes. Det er flere verktøy og produkter i SaaS i dag enn noen gang før. For hver jobb som må gjøres, er det et mangfold av verktøy som fyller plassen. Til syvende og sist er merkevaren din det som skiller ditt selskap og ditt produkt i tankene til kundene dine. Merkevare er det du trenger å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens overfylte markeder.

Ønsker du å lese original teksten kan du finne den her (dette er kun en oversettelse av original teksten).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *